Czas na przesiadkę: przechodzimy do analityki nowej generacji.

W marcu Google oficjalnie poinformowało, że GA Universal zostaje z nami tylko do 1 Lipca 2023.Po tej dacie zostanie całkowicie zastąpione nową wersją nazwaną GA4. Google wymusza w ten sposób przygotowanie się do zmian,a są one duże i mocno zmieniają podejście do analityki.

Chociaż GA4 jest już z nami od jakiegoś czasu,to wciąż korzysta z niego niewiele firm. To powinno dziwić bo GA Universal jest po prostu..przestarzałe. Universal Analytics powstał w 2012 i tak jak wszyscy wiemy, że internet zmienił się mocno od tego czasu, tak w dużej mierze przyzwyczailiśmy się do pewnego modelu analizowania danych.
Stanie w miejscu to nigdy nie jest dobry pomysł, czas więc ruszyć szare komórki i zmienić nieco nasze przyzwyczajenia.


W tym artykule postaram się opisać czym GA4 różni się od swojego poprzednika, co jest powodem tej zmiany i jakie możliwości za sobą niesie.

Co boli Universal GA?

Z poprzedniej wersji GA przesiadamy się nie bez powodu. Jest kilka kluczowych problemów, przez które to narzędzie stało się po prostu przestarzałe. Oto one:

 

Problem 1: Aplikacje, kontra strony www

Universal Analytics to system do analizy zachowań użytkowników na stronach www. Natomiast do śledzenia użytkowników w aplikacji używaliśmy do tej pory usługi Firebase. Sposób pomiaru danych różni się w tych narzędziach, przez co nie możemy zintegrować danych. Co to oznaczało? Duże straty, dla każdej firmy posiadającej aplikację i stronę www.

Na ten problem odpowiada GA4. Nowa wersja analytics opiera się na zdarzeniach, tak jak usługa Firebase.
W ten sposób uzyskujemy informację o tym jak nasi użytkownicy poruszają się między aplikacją i stroną www. Otrzymujemy też znacznie więcej danych o ich zachowaniach.

 

Problem 2: Third party cookies

Przez zakaz używania third party cookies wiele osób z branży wieściło koniec performance marketingu. Na szczęście GA4 znajduje odpowiedź też na ten problem. Nowa wersja analytics korzysta z technologii Google Signals. Daje ona możliwość śledzenia zachowań użytkowników zalogowanych na konto Google, którzy w swoich ustawieniach włączyli personalizację reklam. W ten sposób system może śledzić tego samego użytkownika na wielu urządzeniach i platformach. Tym samym GA4 znajduje więc rozwiązanie na jeden z największych problemów analityki internetowej, jakim jest gubienie trackowania przy cross device.

 

Problem 3: Opieranie się na sesjach

Ze względu na to, że Universal Analytics tworzony był tylko dla witryn internetowych to swoje dane opierał na sesjach. Powoduje to wiele problemów. W czasach, kiedy użytkownicy korzystają z kilku urządzeń i przeglądarek, Universal Analytics gubi śledzenie konkretnego użytkownika.
GA4 opiera dane na zdarzeniach. Celem jest skoncentrowanie analityki wokół użytkownika. Zdarzenia dostarczają nam szczegóło
wych informacji o interakcjach. W ten sposób możemy analizować dane na znacznie głębszym poziomie

różnica w sposobie mierzenia danych między UA i GA4. Źródło: https://support.google.com/analytics/answer/996464
Porównanie raportów w UA i GA4

Jak widzimy, główną przewagą GA4, jest możliwość bardziej dokładnej analizy zachowań konkretnego usera. Obrazuje nam to konstrukcja panelu. Sekcja “Life cycle” w zamierzeniu dostarcza nam danych, które znamy z Universal Analytics. Zawiera etapy pozyskania, zaangażowania i generowania przychodu. W universal GA były to sekcje pozyskiwania, zachowania i konwersji.  Dodatkowo GA4 oferuje nam dostęp do raportów dotyczących utrzymania usera. Osobna sekcja nosi nazwę użytkownicy i zawiera informacje o danych demograficznych i technologiach.

Ważną sekcją w panelu GA4, jest też sekcja “Eksplorowanie”. Pozwala nam ona na tworzenie niestandardowych raportów w oparciu o dostępne szablony. Jednocześnie wymaga jednak pewnej znajomości narzędzia i umiejętności wygenerowania odpowiedniego raportu.

raporty sekcji eksplorowanie w GA4

 

Nowe wskaźniki w GA4

Skupiając się bardziej na interakcjach użytkowników, GA4 oferuje nowe metryki dotyczące zaangażowania.
Nowe dane odnoszą się do stopnia zaangażowania w każdej sesji. Domyślnie Google określa sesje z zaangażowaniem, jako sesje, które trwają więcej niż 10 sekund, zanotowały zdarzenie konwersji, lub miały dwie odsłony ekranu lub strony.

Nowe dane pozwalają nam sprawdzić ilość tego rodzaju sesji, stopień zaangażowania naszych użytkowników, zaangażowane sesje na użytkownika i średni czas zaangazowania.

Jednocześnie zmarginalizowany został popularny w UA współczynnik odrzuceń. Początkowo GA4 nie zawierało tej metryki, później bounce rate został dodany, ale to współczynnik zaangażowania ma pełnić ważniejszą rolę w analizie.

Koszty GA4

Co do zasady zarówno Universal Analytics, jak i GA4 to narzędzia oferowane przez Google za darmo. W dodatku GA4 oferuje darmowe połączenie z BigQuery. Pozwala to na odpytywanie dużych zbiorów danych i ich analizę, bez problemu w postaci próbkowania danych. Duże organizacje mogą ponieść koszty związane z eksportem dużej ilości danych z BigQuery, natomiast nie są to kwoty mocno obciążające budżet. Kosztem jest zapewne również implementacja GA4. Tutaj cena może wahać się od kilku do kilkunasty tysięcy złotych. Wszystko w zależności od rodzaju, stopnia rozbudowania i technologii danej witryny.

 

Jakie są minusy GA4?

 

GA4 nie posiada oczywiście samych zalet. Platforma w dalszym ciągu jest rozbudowywana. Wymaga też nauki, bo jednak sposób mierzenia danych w dużym stopniu różni się od poprzedniego.
Zapewne nowa wersja analytics przysporzy wiele problemów osobom, które nie pracują w GA stale, a jedynie okazjonalnie potrzebują wybranych danych. Takimi osobami mogą być właściciele ecommerce, czy dyrektorzy marketingu. Zapewne w takiej sytuacji przyda się dodatkowe wsparcie. Również sama implementacja może nie być łatwa.
Nie zapominajmy jednak, że GA4 to must have dla każdej firmy działającej w internecie. Odwlekanie przejścia na nową wersję nie ma sensu. GA4 to nie tylko nowa wersja analytics, ale też świeże i po prostu bardziej aktualne spojrzenie na analitykę i marketing internetowy.


Jeżeli potrzebujesz konsultacji w zakresie implementacji GA4, lub analizy danych w nim zawartych, napisz do nas na biuro@e-lions.pl

źródła:


https://support.google.com/analytics/answer/9964640
https://www.precisdigital.com/blog/ga4-the-future-is-modelled-and-what-that-means-for-you/