Jak stworzyć efektywną strategię SEO dla swojej strony internetowej i zdobyć wysokie pozycje w wyszukiwarkach
Dobre pozycjonowanie, czyli jakie? To pytanie stawiają sobie właściciele sklepów internetowych. Na rynku ciężko jest znaleźć naprawdę skuteczne agencje, które nie mydlą oczu a faktycznie wykonują rzetelne działania.
Tymczasem dobrze wykonane SEO kładzie solidne fundamenty pod przyszły sukces marki, bo pozwala na regularne pozyskiwanie dobrej jakości ruchu w długim terminie.W tym artykule piszemy o tym jakie kroki warto podjąć, jeśli chcemy stworzyć skuteczną strategię SEO dla naszej witryny.
Na początek, zanim zaczniemy tworzyć plan, musimy upewnić się, że wiesz kilka istotnych rzeczy na temat swojej firmy. Wydaje się banalne? Zatem, czy jesteś w stanie odpowiedzieć na te pytania?:
- Które podstrony przyciągają największy ruch i zapewniają największą widoczność?
- Jaki ruch generuje obecnie Twój blog dla Twojej witryny?
- Czy Twój blog sprzedaje? To znaczy, czy sprawdzałeś/aś, czy osoby odwiedzające Twojego bloga zostają Twoimi klientami?
- Jakie są słowa kluczowe na które najczęściej wyświetlasz się w Google?
- Na jakie słowa kluczowe znajdujesz się poza pierwszą stroną, ale możesz łatwo poprawić landing page i przeskoczyć konkurencję o kilka miejsc?
- Jakie są Twoje najpopularniejsze produkty, nie tylko teraz, ale też w przeszłości?
- Na jakie produkty wyświetlasz się najczęściej w SEO? Czy to jest zbieżne z tym, które z nich są najbardziej dochodowe?
- Na które ważne produkty się nie wyświetlasz?
Masz odpowiedzi? Ok. Teraz możemy rozpisać nasz plan. Oto 8 punktów, które tworzą plan dobrej strategii seo:
Badanie rynku i analiza konkurencji.
Tak naprawdę nie wiesz nic o swoim SEO, dopóki nie przeanalizujesz swojej konkurencji. Pomocne w researchu może być kilka pytań:
Jak często publikują nowe treści? / Czy mają jakieś zasoby na swojej stronie internetowej (np. infografiki, pliki pdf do pobrania, filmy) / Czy wydają się stanowić wartość dodaną dla swoich docelowych klientów? Jeśli tak to jaką? / Czy mają jakieś cechy na swojej stronie internetowej, które je wyróżniają? / /Czy ich strony produktów zawierają więcej informacji niż Twoje? Jeśli tak to jakich? co możesz zrobić, żeby poprawić jakość opisów swoich produktów?
Musisz dokładnie przyjrzeć się działaniom konkurencyjnych stron w kontekście słów kluczowych, widoczności w wynikach wyszukiwania, jakości treści, struktury witryny, linkowania i innych czynników wpływających na pozycjonowanie.
Przydatne będą narzędzia anlityczne takie jak Google Analytics, Search Console, a także narzędzia do analizy konkurencji jak np. Senuto, Semstorm, Semrush, Ahrefs.
Analiza konkurencji pozwala na identyfikację mocnych i słabych stron konkurentów, zdobycie cennych informacji na temat popularnych słów kluczowych, trendów ruchu, a także inspirację do ulepszania własnej strategii SEO.
Dopasowana do Twojego biznesu strategia słów kluczowych.
Tutaj nomen omen słowem kluczowym będzie dopasowanie. O co chodzi? Analiza słów powinna opierać się na wpływie tych słów na wzrost biznesu, a nie tylko na wzroście ruchu. Brzmi banalnie, ale tutaj często zamiary agencji mijają się z celem biznesowym.
Pomocne tutaj będą pytania, które zadawaliśmy na początku. Ruch organiczny na jakich podstronach generuje przychody, a na jakich nie? Tyko jedna uwaga, prosta analiza na 90% pokaże, że przychody generują karty produktów, a blog nie sprzedaje. To podejście jest zbyt proste, należy spojrzeć głębiej i przyjrzeć się temu jak w długim okresie czasu blog wspiera naszą sprzedaż.
Dopiero po tak wykonanej analizie możemy wybrać słowa na które rzeczywiście warto postawić i które przyniosą zwrot z pieniędzy zainwestowanych w SEO.
Wartościowe treści:
Ważne jest tworzenie wartościowych treści, które dostarczą użytkownikom poszukiwanych informacji i zainteresują ich. Treści powinny być unikalne, dobrze napisane i zoptymalizowane pod kątem słów kluczowych, ale przede wszystkim powinny być użyteczne i atrakcyjne dla użytkowników.
Zoptymalizowana struktura URL:
Struktura URL powinna być zoptymalizowana pod kątem słów kluczowych, z krótkimi, zrozumiałymi i opisowymi adresami stron. Ten punkt odnosi się też do architektury informacji na stronie. Zwróć uwagę na menu. Czy jest ono intuicyjne? Czy użytkownik może w łatwy sposób znaleźć to czego szuka? Jak do tematu podchodzą Twoi konkurenci?
Przy okazji, pamiętaj, aby podstrony nie były zbyt głęboko osadzone w strukturze strony.
Dobrą praktyką jest, aby utrzymywać możliwość dostania się do każdej podstrony w serwisie, używając 3 kliknięć.
Core Web Vitals:
Google bierze pod uwagę wiele kwestii technicznych, które wpływają na jego algorytm, które ostatecznie decydują o miejscu Twojej witryny w wynikach wyszukiwania w porównaniu z konkurencją. Jednym z bardziej skomplikowanych czynników są Core Web Vitals.
Krótko mówiąc, Core Web Vitals mierzy wrażenia użytkowników Twojej witryny, biorąc pod uwagę następujące wskaźniki:
- Largest Contentful Paint (LCP) — mierzy czas, jaki upływa od rozpoczęcia ładowania strony do zakończenia ładowania największego elementu na tej stronie. Niski LCP oznacza, że ten element ładuje się szybko, wysoki LCP oznacza, że ten element ładuje się powoli, co będzie utrudniać korzystanie z niego.
- Opóźnienie pierwszego wejścia (FID) — mierzy czas od pierwszej interakcji użytkownika ze stroną do chwili, gdy przeglądarka jest w stanie zareagować na tę interakcję. Podobnie jak w przypadku LCP, niski FID oznacza, że opóźnienie jest minimalne (mniej niż 100 ms), a wysoki FID oznacza, że występuje duże opóźnienie (ponad 300 ms), co ponownie utrudni wrażenia użytkownika.
- Skumulowane przesunięcie układu (CLS) — mierzy nieoczekiwane przesunięcia układu, które występują w widocznym obszarze (widocznej części strony) przez cały czas przebywania użytkownika na stronie. Pomiar jest podawany w postaci wyniku, przy czym niski wynik (mniej niż 0,1) oznacza, że zmiana układu jest niewielka lub żadna, a wysoki wynik (powyżej 0,25) oznacza, że występują duże zmiany układu, które mogłyby zakłócić wrażenia użytkownika na tej stronie.
W Google Search Console możesz uzyskać przegląd podstawowych wskaźników internetowych swojej witryny, a każda sekcja ocenia adresy URL jako słabe, wymagające poprawy lub dobre, w zależności od ich wyniku.
On-site seo
Pozostała optymalizacja techniczna min. oznaczenia nagłówków, linkowanie wewnętrzne, pozbycie się wszelkich kanibalizacji w wynikach czy duplikacja treści.
Wykonując audyt techniczny strony warto skorzystać z narzędzi takich jak Screaming Frog, w celu przecrawlowania całego serwisu w poszukiwaniu miejsc do optymalizacji.
Wykonując linkowanie wewnętrzne skup się na tym, aby struktura linkowania wspierała podstrony, które generują sprzedaż.
Link building:
Budowanie wartościowych odnośników (link building) jest ważnym elementem strategii pozycjonowania. Dobrze zoptymalizowane i wysokiej jakości linki do naszej strony mogą wpłynąć na jej autorytet i pozycję w wynikach wyszukiwania. Dobrze wykonany linkbuilding zaczyna się od przeanalizowania profilu linków konkurencji. Pozyskiwanie linków to szeroki temat, mogą być to artykuły sponsorowane, wpisy gościnne, przechwytywanie domen czy budowanie własnych zapleczy zwanych PBN.
Monitorowanie i optymalizacja:
Pozycjonowanie to proces ciągły, dlatego ważne jest monitorowanie wyników i dostosowywanie strategii na podstawie analizy danych. To pozwala na optymalizację działań i dążenie do coraz lepszych wyników w wyszukiwarkach.
Tak wygląda nasz plan strategii SEO w 8 punktach. Oczywiście jest on uproszczony, ale wskazuje kluczowe punkty i powinien rozjaśnić wiele aspektów na etapie tworzenia strategii pozycjonowania.