Jak wykluczyć bramki płatności z raportów w GA4?


Dlaczego wykluczamy ruch z bramek płatności?


Krótkie wyjaśnienie dla osób, które po raz pierwszy mają styczność z tematem. Czy zdarzyło Ci się znaleźć w swoich raportach ruch pochodzący z dziwnych źródeł, np z banków? Spotykałem się z przypadkami, kiedy właściciel firmy nie potrafił pojąć dlaczego przychody ze źródła google ads, są zatrważająco małe. Po szybkim wglądzie w raporty dało się zauważyć np taki widok:

Przyczyną tego stanu rzeczy są bramki płatności. Potrafią one sporo zamieszać w analityce. Dlaczego czasami ruch zostaje do nich przypisany? Kiedy użytkownik dokonuje zakupu, jest przekierowywany do zewnętrznego portalu w celu wykonania płatności. Następnie portal płatności z powrotem przekierowuje użytkownika na Twoją stronę. Wtedy strona ta jest traktowana przez Google Analytics jako witryna odsyłająca.
Google analytics widzi stronę z bramką płatności, tak jak każdą inną i przypisuje do niej wartość konwersji. W ten sposób tracimy wiedzę o faktycznym źródle ruchu (w modelu atrybucji last click), a w trochę lepszym wypadku system przydzieli do odsyłającej witryny część ruchu (min. modelu opartym na danych i liniowym).

 

W universal analytics wykluczenie było dość popularne, tutaj pokazujemy natomiast jak zrobić to w nowej wersji google analytics.

Jak wykluczyć bramki płatności w GA4?

  1. Najpierw przechodzimy do zakładki administracja, kryje się ona pod ikoną koła zębatego w lewym dolnym rogu przeglądarki:

  2. Następnie wybieramy zakładkę “Strumienie danych”

  3. W trzecim kroku klikamy na nasz strumień danych

    Schodzimy na dół i klikamy zakładkę “Skonfiguruj ustawienia tagów” w zakładce “Tag Google”

  4. Wybieramy “Lista niechcianych witryn odsyłających”

  5. Na etapie konfiguracji zalecam wybór opcji “Domena witryny odsyłającej pasuje do wyrażenia regularnego”

  6. W polu “Domena” wklejamy listę domen, które chcemy wykluczyć z naszego ruchu.
    Poniżej lista popularnych bramek płatności, które możesz skopiować i umieścić w tym miejscu:
    credit.payu.com|sofort.com|bslubartow24.pl|online.bslubichowo.com|ebank.bskrapkowice.pl|biznesplanet.bnpparibas.pl|bank24.bsbrodnica.pl|eservice.pl|bluemedia.pl|aliorbank.pl|noblebank.pl|mbank.pl|inteligo.pl|bankmillennium.pl|bankmillennium.pl|deutschebank.pl|pocztowy24.pl|citibankonline.pl|pekaobiznes24.pl|online.bslubaczow.pl|toyotabank.pl|bm.pl|pekao24.pl|plusbank24.pl|getinbank.pl|bs24slupca.pl|mastercard.pl|klarna|bsradzyn24.pl|online.rbs.lututow.pl|ingbank.pl|bswschowa24.pltpay.com|payu.com|platnosci-online.pl|mtransfer.mbank.pl|online.bsraciborz.pl|bskrotoszyn24.cui.pl|bosbank24.pl|skrill.com|orangefinanse.com.pl|login.nestbank.pl|pekao24.pl|online.lubelskibs.pl|bph.pl|bosbank24.pl|peopay.pl|eblik.pl|ipko.pl|ecard.pl|dotpay.pl|ebank24.bslancut.pl|nicolausbank24.pl|centrum24.pl|t-mobilebankowe.pl|platnosci.pl|przelewy24.pl|paypal.com|cloud.ideabank.pl|credit-agricole.pl|raiffeisenpolbank.com|paypal.pl|
  7. Na koniec wystarczy zapisać zmiany i gotowe. Niestety na efekt zmian będziemy musieli zaczekać. Jeżeli ostatnia interakcja użytkownika przypisana jest już do bramki płatności, to jeżeli przejdzie on na stronę ze źródła direct, Google analytics przypisze udział w transakcji portalowi odsyłającemu. I znowu to jaką wartość przypisze zależne jest od modelu atrybucji. Stopniowo jednak ruch z wykluczonych domen powinien maleć. Złą informacją jest też to, że jeżeli transakcja została raz przypisana do bramki płatności to już tak pozostanie. Dane historyczne się nie zmienią.


Wykluczenie bramek płatności jest zawsze dobrym wyborem i potrafi kompletnie odmienić obraz danych. Mamy nadzieję, że nasz artykuł był pomocny. Jeżeli potrzebujesz wsparcia w marketingu i analityce to zapraszamy do kontaktu z zespołem E-lions